In de Leopold II-tunnel hangen ongebruikte trajectcontrolecamera’s, terwijl er wekelijks een ongeval plaatsvindt in de tunnel. Waar mevrouw Debaets in januari 2017 nog aankondigde dat alles tegen de lente van vorig jaar klaar zou zijn, moest ze in november toegeven dat ze nog steeds in gesprek was met de betrokken burgemeesters. Ze slaagt er niet in een overeenkomst te sluiten tussen gewest en gemeenten. Dat toont meteen de achilleshiel van het verkeersveiligheidsbeleid. De staatssecretaris is louter bevoegd voor de infrastructuur op de gewestwegen. Voor de rest zijn het de burgemeesters die het voor het zeggen hebben.

Zorgwekkende statistieken

Het gewest maakt verkeersveiligheidsplannen, maar die worden gewoonweg niet uitgevoerd. Zolang de gemeenten bevoegd blijven, zijn de gewestelijke plannen een maat voor niets. Zo voorziet het actieplan verkeersveiligheid uit 2011 dat het aantal verkeersdoden tegen 2020 moet halveren. Een ambitie die lang niet gehaald zal worden. De statistieken uit de verkeersveiligheidsbarometer voor Brussel zijn ronduit zorgwekkend.

Handhaving

Het probleem ligt zowel bij de infrastructuur als bij de handhaving. Het gewest heeft de dertig meest zwarte verkeerspunten in kaart gebracht. Maar de studie met oplossingen voor die dertig meest onveilige verkeerssituaties blijft nagenoeg onuitgevoerd. En de gemeenten verplichten bij de heraanleg van hun wegen rekening te houden met verkeersveiligheid, blijft ook onmogelijk. Bovendien moet er dringend werk gemaakt worden van een degelijke handhaving. Asociaal rijgedrag en overdreven snelheid moeten aangepakt worden met een effectief repressief beleid.