Brussel Mobiliteit vraagt al acht jaar om de Rogiertunnel waterdicht te maken. Een handig moment daarvoor zou 2013 zijn geweest, toen het agentschap de Kruidtuinlaan van gevel tot gevel herinrichtte. Toenmalig minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels besliste echter om die werkzaamheden niet te laten samenvallen. Daardoor moest het gloednieuwe wegdek worden opengebroken.
Al in 2009 wilde Brussel Mobiliteit de Rogiertunnel waterdicht maken. Dat blijkt uit een nota die BRUZZ in handen kreeg via Cieltje Van Achter (N-VA), parlementslid uit de oppositie. Waterinsijpeling aanpakken is belangrijk, omdat er gewapend beton in de tunnels zit. Als het metaal van deze constructies nat wordt, gaat het roesten en zet daardoor uit. Dat maakt dat er delen kunnen loskomen, zoals de betonnen plaat in 2015.
Ook dinsdag werd de tunnel afgesloten omdat er stenen op de weg vielen. Deze kwamen los tijdens de tweede fase van het waterdicht maken van de tunnel door een fout van de aannemer. De tunnel is woensdag rond 6.30 uur opnieuw geopend.
Repareren terwijl weg open ligt
In 2010 kwam er opnieuw een advies om de tunnel waterdicht te maken, van Egis Tunnels en Brussel Mobiliteit. Het voorstel was om de werkzaamheden te laten samenvallen met de bovengrondse werkzaamheden, namelijk de herinrichting van het Rogierplein en de Kruidtuinlaan. “Om de waterinsijpeling op duurzame wijze op te lossen,” klinkt het in het rapport, “moeten we dit bestuderen terwijl de weg openligt, en de zones repareren waar nodig.”
Toch beslist minister van Openbare Werken Brigittte Grouwels (CD&V) anders. “Het is inderdaad zo dat het bestuur in juni 2010 heeft voorgesteld om werken boven de wegtunnel Rogier uit te voeren met het oog op waterdichtheid. Mijn kabinet heeft dat voorstel zeer ernstig bestudeerd, maar er werd uiteindelijk beslist om er geen gevolg aan te geven,” klinkt het in het verslag van de Bijzondere commissie naar de staat van de Brusselse tunnels in 2016.
Volgens Grouwels was er in 2010 nog geen gedetailleerd plan voor waterdichtingswerken van de Rogiertunnel beschikbaar. Ook zou het aanleggen van de waterdichte grondlaag de werkzaamheden aan het Rogierplein nog verder hebben vertraagd. Bovendien waren de werkzaamheden aan andere tunnels, zoals de Leopold II-tunnel, urgenter.
Waterdichting sneller nodig
In 2013 vraagt Brussel Mobiliteit opnieuw om de Rogiertunnel waterdicht te maken. “Als we alles moeten openbreken, laat het dan samenvallen met het repareren van het dak van de tunnel,” verklaart Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit. “Er werd politiek echter anders beslist.” Brussel Mobiliteit heeft daarop gewoon verder gewerkt en de Kruidtaanlaan heringericht.
Vorig jaar heeft heeft huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de werkzaamheden voor het waterdicht maken gestart. Die bestaan uit twee fases: Ginnestestraat tot City 2 is afgerond, en dit jaar werkt Brussel Mobiliteit fase 2 af; het gedeelte van City 2 tot Manhattan Center.
Het gloednieuwe wegdek moest daardoor gedeeltelijk worden opengelegd, net als een gedeelte van de pas aangelegde witte voetganger- en fietserboulevard. In de Bijzondere commissie voor de staat van de Brusselse tunnels stuitte deze keuze achteraf op felle kritiek, weet N-VA oppositielid Cieltje Van Achter, die zelf ook kritisch is: “Dit gaat in tegen goed bestuur.”
Hoeveel extra kosten er worden gemaakt door het openbreken van het nieuwe wegdek, kan Brussel Mobiliteit niet zeggen. Huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) doet voorlopig geen uitspraken over de tunnels, maar rapporteert in september aan het Parlement over de stand van zaken van het meerjarig investeringsplan voor de Brusselse tunnels.