Al jaren is geweten dat de Leopold II-tunnel dringend moet gerenoveerd worden. De tunnel staat sinds 2012 in rapporten aangeschreven als de Brusselse tunnel met de hoogste prioriteit – en toch blijft het zeker nog wachten tot 2018 op de uitvoer van de beslissing van de regering. Intussen stapelen de incidenten zich spijtig genoeg wel gestaag op.
- Begin januari: Vallende brokstukken. Ook andere tunnels zoals de Pacheco-, de Stefania- en de Montgomerytunnel kampten met brokstukken en instabiele betonplaten waardoor ze vandaag geheel of gedeeltelijk afgesloten zijn voor werkzaamheden.
- 14 mei: In de Leopold-II tunnel nog bij dat er een groot metalen beschermingsstuk van een rioolafvoer op de rijweg terecht is gekomen en drie wagens beschadigde. Het stuk metaal kwam wellicht door toedoen van een bestuurder op de weg, maar het is bijzonder pijnlijk vast te stellen dat zulke elementen van de tunnel zo gemakkelijk op de rijweg komen.
- 26 mei: De tunnel werd opnieuw afgesloten omwille van loshangende kabels die normaal moeten instaan voor de veiligheid en videobewaking. Hoewel vrachtwagens de tunnel niet in mogen, lukt het een vrachtwagen toch en rukte daarbij een deel van de infrastructuur naar beneden. Minister Smet beloofde daarop om in september toegangspoorten te laten installeren. Schromelijk te laat, als je het mij vraagt.
- 1 juni: Technisch probleem want Mobiel Brussel is ‘de afstandbediening kwijt’. Kan je hier nog bij?
- Wat later: Tunnel opnieuw afgesloten omdat ongeduldige chauffeurs door een file veroorzaakt door een ongeval, rechtsomkeer maken en beginnen spookrijden.
De aanhoudende problemen met de tunnels frustreren bestuurders dusdanig dat zij hun leven en dat van anderen op het spel zetten. Hallucinant gewoon ! De werken kunnen dus voor mij niet vroeg genoeg beginnen. Zo’n incidenten moeten definitief behoren tot het verleden. Een vlotte doorstroom van het verkeer in een veilige omgeving kan deze regering duidelijk niet garanderen. Ik ijver dus om de start van de werken zo spoedig mogelijk te versnellen. Zo niet, vrees ik dat er alleen maar meer incidenten ons staan te wachten…