Van Achter vindt het misplaatst om te argumenteren dat de historische onderfinanciering van Brussel de hoofdreden is voor het gebrek aan structureel onderhoud. “Indien de tunnels volgens de regels van de kunst doorheen de jaren werden onderhouden, dan was er vandaag geen enorme factuur voor de renovatie van de tunnels. Bovendien werd het masterplan uit 2013, dat duidelijke taal bevat over het urgente karakter van de renovatie, ook genegeerd. Nochtans werd Brussel in datzelfde jaar geherfinancierd en is er geen cent van deze herfinanciering gespendeerd aan tunnelrenovatie. Opvallend dat er net dat jaar wél 165 miljoen EUR werd vastgelegd voor de uitbouw van het shoppings- en congrescentrum NEO…”

Het is betreurenswaardig dat de tunnelgate-commissie zo oppervlakkig is gebleven. Er werden geen onafhankelijke tunnelexperten gehoord, noch werd de werking van de administratie Mobiel Brussel grondig onderzocht. Er is wel vooruitgang geboekt op vlak van transparantie. “Positief is dat de documenten over de tunnels beschikbaar zijn gemaakt waardoor ik ze ook via tunnelgate.brussels verder kon verspreiden. Ik heb de voorzitter van het parlement opgeroepen om deze ommekeer in transparantie verder te zetten in de toekomst. Mocht het parlement in 2009 en in 2013 de alarmerende rapporten gelezen hebben, was de renovatie misschien wél aangepakt”, besluit Van Achter.