Zo lanceert minister Smet zijn nieuwste ballonnetje om bedrijven die een bedrijfswagen aanbieden te verplichten om ook een treinabonnement of een fiets te betalen voor de werknemer. “Minister Smet zou zich beter bezighouden met het realiseren van beter openbaar vervoer, veiligere fietspaden en tunnels en een echt gewestelijk parkeerbeleid. Realisaties behalen op het terrein blijken echter veel moeilijker voor minister Smet dan wilde ideeën lanceren in de pers.”
De federale regering werkt momenteel aan een mobiliteitsbudget, als eerste stap om de problematiek van de bedrijfswagens aan te pakken. En maar goed ook, want Brussel kent grote mobiliteitsproblemen. “Het lijkt mij evenwel ondoordacht om nu snel een ander idee te lanceren. Dit creëert onduidelijkheid voor de bedrijven, voor de werkgevers en werknemers in Brussel. Terwijl al heel wat bedrijven te kennen geven dat als de mobiliteit niet verbetert, zij Brussel willen verlaten. Is dat wat minister Smet wil? De lasten op bedrijven verhogen zodat ze Brussel verlaten? Dit is een nogal perverse manier om de mobiliteitsproblemen aan te pakken.” besluit Van Achter.