Artikel op HLN.be:
De N-VA'ster wijst erop dat terwijl Ruimte Vlaanderen donderdag een negatief advies gaf voor de bouwvergunning van het Eurostadion omdat de Vlaamse voorschriften niet werden nageleefd, in Brussel net het omgekeerde gebeurt.
Docks Bruxsel opende op 20 oktober 2016 de deuren en kreeg sindsdien reeds meer dan 2 miljoen bezoekers over de vloer. Maar tegen de socio-economische en milieuvergunning lopen procedures bij de Raad van State. Gezien de recente adviezen van de auditeur van de Raad van State dreigen de vergunningen vernietigd te worden. Maar voor de uitspraak trekt de Brusselse regering de vergunning in en dient een nieuwe met dezelfde inhoud in zodat de molen een nieuw rondje kan draaien.
Volgens de auditeur moeten de vergunningen vernietigd worden omdat de Brusselse stedenbouwkundige voorschriften geen shoppingcentrum toelaten op de plaats waar Docks Bruxsel gebouwd werd. De auditeur stelt onder meer dat uit de voorbereidende werken van het gewestelijke bestemmingsplan niet blijkt "dat het de uitdrukkelijke bedoeling zou zijn geweest van de Brusselse hoofdstedelijke regering om grote commerciële centra (...) mogelijk te maken in gebieden voor stedelijke industrie".
Ook is de auditeur kritisch over hoe de mobiliteit wordt aangepakt, hetzelfde argument waarom de Raad van State de socio-economische vergunning al eens in februari 2015 vernietigde.
Cieltje Van Achter hekelt de vergunningscarrousel die Brussels minister-president Rudi Vervoort en de ministers Pascal Smet en Didier Gosuin hebben opgezet om de voorschriften doelbewust te omzeilen in plaats van de Brusselse voorschriften na te leven.
"Om te verhinderen dat de Raad van State de illegaliteit van het shoppingcomplex nogmaals bevestigt, trekt de Brusselse regering de dag voor de pleidooien bij de Raad van State de vergunning in, om dat meteen eenzelfde vergunning opnieuw af te leveren. Dezelfde truc werd ook al toegepast met de milieuvergunning toen de auditeur van de Raad van State in 2015 een negatief advies gaf", ontleedt de N-VA'ster de tactiek van de Brusselse regering.
Van Achter haalt ook uit naar minister Pascal Smet, die in het Brussels parlement verklaart niets rond de mobiliteit rond Docks kan doen omdat het project is van de vorige regering, maar die in alle stilte wel zijn handtekening zet "onder opeenvolgende vergunningen voor Docks Bruxsel zonder rekening te houden met de kritiek van de Raad van State". "Samen met de andere ministers zet hij de Raad van State buiten spel en doet hij niets om de problemen van de verkeerde zoning en de mobiliteit ten gronde aan te passen", besluit ze.