De Brusselse minister-president werd woensdag in de commissie Territoriale Ontwikkeling door bijna alle aanwezige parlementsleden aan de tand gevoeld over de versmalling van de E40. Daarbij haalde Vervoort uit naar de Vlaamse Regering, die zich ernstige vragen stelt bij de versmalling van de E40. “Vanaf het moment dat Brussel een project aankondigt, gaan ze daar al op hun achterste poten staan en beginnen ze te roepen. Ze bemoeien zich met onze beslissingen en zien spoken", aldus Vervoort.
"Onze regering moet in staat zijn om zelf haar beslissingen te nemen zonder de bemoeienissen van de Vlaamse Regering. Ik roep dan ook alle Brusselse partijen op om zich te verenigen", klonk het verder. “Als zij niet overleggen over de verbreding van de Ring, moeten wij dat ook niet doen over de E40 in Brussel”, ging Fabian Maingain (DéFI) akkoord.
'Probleem ligt bij communicatie'
“Dit is helaas typisch de stijl van Vervoort”, reageert Cieltje Van Achter (N-VA), die de minister-president interpelleerde maar niet tevreden was met diens vage antwoorden. “Het kan goed zijn dat de impact op het verkeer niet zo desastreus is als er wordt gedacht in Vlaanderen, maar het probleem ligt bij de communicatie. Ook binnen de Brusselse regering krijgen we de studies nog steeds niet in handen, krijgen we geen concrete antwoorden. Als er zelfs binnen de meerderheid nog steeds geruzie is over de impact op de mobiliteit, dan is het normaal dat de rest van Vlaanderen zich afvraagt wat er gebeurt.”
Volgens Van Achter kan Vervoort overigens net veel leren van de aanpak van Vlaanderen in het dossier van de verbreding van de Ring. “Er is een hele website opgericht, er zijn verschillende filmpjes gemaakt en er is met alle gemeenten van Brussel overlegd over de plannen. Met alle moderne communicatiemiddelen moet het voor Brussel toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk en transparant te communiceren over de plannen?”
Eerder gaf Vlaams minister van Mobiliteit Ben Wets (N-VA) op basis van een eigen studie zelf wel aan dat de impact op het verkeer niet noodzakelijk negatief zal zijn. "Maar er is wel een gebrek aan alternatieven", aldus Van Achter. "Er is bijvoorbeeld nog geen enkele sprake van de overstapparkings, waar de Brusselse regering al jaren mee draalt."