1. Investeren en onderhouden van verkeersinfrastructuur

Permanent onderhoud van tunnels, bruggen, wegen, fiets- en voetpaden is een absolute must. Wij kiezen er ook voor te investeren in de renovatie van de tunnels, de Ring rond Brussel en in nieuwe veilige fietspaden.

2. Vlot openbaar vervoer

We moeten de overstap van de wagen naar andere vervoersmiddelen stimuleren, via onder meer een interessant aanbod op het openbaar vervoer, waaronder het GEN, metro, tram en bus. Verder willen we meer aandacht voor veilige en propere haltes.

3. Verkeersveiligheid prioriteit

In vergelijking met Vlaanderen heeft Brussel gewoon geen verkeersveiligheidsplan. Verkeersveiligheid is een topprioriteit. Ongevalgevoelige zones moeten weggewerkt worden en (snelheids)overtredingen moeten efficiënter worden aangepakt.

4. Eén parkeerbeleid 

We willen komaf maken met de verschillende gemeentelijke parkeerregels. Eén parkeeragentschap moet het parkeerbeleid van het hele Gewest regelen. Naar het voorbeeld van Antwerpen willen we inzetten op buurtparkings, waarbij bewoners parkeerplaatsen kunnen huren.

5. Duurzame stadsbeleving

We ondersteunen de uitbouw van volautomatische stadsdistributiecentra van waaruit milieuvriendelijke transporten (bv. via de fiets) de goederen verdelen.

6. Eén gewestelijk mobiliteitsbeleid

Het gewest en de 19 gemeenten moeten op veel mobiliteitsaspecten vandaag nog altijd overeenkomen. Maar helaas doen ze dit niet. Eén gewestelijk mobiliteitsbeleid vergroot de beslissingskracht van het gewest en versnelt de concrete uitvoering. De minister moet transparant zijn mobiliteitsplannen, zoals het fietspadenplan, bekend maken.

7. Ketenmobiliteit

De overstap tussen overstapparkings, fietsenstallingen, trein, tram, bus en metro moet vlotter en efficiënter. We ijveren ook voor ticketintegratie.

8. Slim door de stad

Wist u dat de parkeergeleidingsborden al jaren ergens in Brussel stof liggen te vergaren? En dat de file fors kan verminderen als verkeerslichten correct worden afgesteld? Met de huidige digitale mogelijkheden kiezen we resoluut voor een verkeersbeleid dat zich op data baseert.

9. Milieuvriendelijke mobiliteit

De autodruk in Brussel moet omlaag. Een slimme kilometerheffing waarbij betaald wordt voor gebruik in plaats van het bezit van de wagen, kan hierbij helpen. Een lage emissiezone en groene fiscaliteit zorgen voor een leefbaarder Brussel.

10. Communicatie en sensibilisering

De communicatie van Brussel Mobiliteit is een ramp. We sturen aan op een betere website en efficiëntere communicatie over o.a. de alternatieve routes in geval van werken.