De audit stelt dat het meerjareninvesteringsprogramma voor de tunnels een eerste belangrijke basis vormt voor de verbetering en renovatie van de tunnels, maar stelt dat het plan nog niet uitvoerbaar is en zelfs de haalbaarheid wordt in vraag gesteld. De nodige mensen zijn nog steeds niet aangeworven en de nodige budgetten, tools en structuren ontbreken ook. “Het is schrijnend te moeten vaststellen dat bijna een jaar na de goedkeuring van het plan zich nog steeds zo’n fundamentele problemen stellen. Minister Smet meldde gisteren in het parlement dat de voorbije ministerraad beslist heeft bijkomend personeel aan te werven en dat de coördinator voor de tunnels er pas tegen midden 2017 komt. Het blijft onduidelijk en onbegrijpelijk waarom de opvolging van het meerjareninvesteringsplan zo mank loopt en waarom de Brusselse regering talmt met de uitvoering van het plan.”
Nog voor de start van de tunnelcommissie was het voor N-VA al duidelijk dat een grondige audit van de administratie Brussel Mobiliteit nodig was. “Via de tunnelcommissie kregen wij de bevestiging dat de tunnels slecht onderhouden werden door Brussel Mobiliteit en dat Brusselse regering de vragen om de tunnels grondig te renoveren genegeerd heeft. Deze audit toont nu zwart op wit dat er sprake is van mismanagement bij Brussel Mobiliteit en dat de structuren van deze administratie en communicatiedoorstromen volledig verkeerd in elkaar steken om degelijk werk af te leveren. Zo vermeldt de audit letterlijk dat de planning van de activiteiten van Brussel Mobiliteit mank loopt”, zegt Cieltje Van Achter. “De audit bevestigt helaas dat er inderdaad heel wat schort aan de werking van Brussel Mobiliteit. Ik hoop oprecht dat de opvolging van deze audit óók niet mank zal lopen en dat de Brusselse regering in actie schiet. Brussel staat voor belangrijke uitdagingen met de renovatie van de tunnels en investeringen in het openbaar vervoer. Wij kunnen ons geen inefficiënte administratie meer permitteren.”