De pendelaars mogen zich dus niet alleen verwachten aan een vermindering van het aantal rijstroken op de E40. Als Vervoorts plannen doorgaan, zullen alle belangrijkste invalswegen worden omgetoverd tot stadsboulevards met een verminderde wegcapaciteit. De idee volgt het beproefde Brusselse recept, nl. we creëren bijkomende verkeerschaos waardoor uiteindelijk de pendelaar het opgeeft om naar Brussel te komen.

“Hoe de Brusselse regering deze plannen juist wenst uit te voeren, blijft nog koffiedik kijken. Deze regering blinkt immers uit in het achterhouden van plannen. Maar het is duidelijk dat de visie van minister Smet, die wenst dat de Brusselaar kan flaneren op alle belangrijke invalswegen en drukke verkeersaders, de bovenhand haalt. Alsof het aangenaam zal zijn om te fietsen en wandelen op deze ‘stadsboulevards’ tussen de uitlaatgassen van de wagens die in de file staan. Bovendien zullen de Brusselse wijken meer en meer sluipverkeer moeten slikken. Met dit pestbeleid wordt niets opgelost. De Brusselse regering zegt de ‘leefkwaliteit’ van de hoofdstad voorop te stellen, maar zal het tegenovergestelde realiseren,” besluit Van Achter.