“De verklaring van Minister Pascal Smet om de tunnels te sluiten is regelrechte onzin en illustreert zijn gebrek aan mobiliteitsvisie”, vervolgt Van Achter. “Dagelijks 80.000 wagens door woonwijken sturen is waanzin. Als de regering niet snel in actie schiet, stevent ze af op een economische woestijn. Bedrijven zullen wegtrekken om nog maar te zwijgen over de ecologische kostprijs en de internationale imagoschade. Het enige wat deze regering doet is aankondigen zonder transparantie en zonder een eenduidige beslissing te nemen. De regering moet keuzes maken en durven besturen!”
Volgens van Achter is ook de tolheffing een voorbeeld van een totaal gebrek aan mobiliteitsvisie: “Het voorstel van tolheffing is lafhartig: De Brusselse regering wil een overheidsprobleem oplossen door de burger dubbel te laten betalen. Bovendien zal een tolheffing leiden tot sluipverkeer richting de woonwijken. De Brusselse regering zou beter werk maken van een slimme kilometerheffing en eindelijk beslissen over de alternatieven naast de wagen!”
“Ik roep de regering op om een onpartijdige crisismanager aan te stellen die het heft in handen neemt van dit dossier want de Brusselse regering weet duidelijk niet van welk hout pijlen te maken. Bovendien moet er ook werk gemaakt worden van een audit van de administratie van Brussels Mobiliteit. Tenslotte roep ik het parlement ook op om een parlementaire onderzoekscommissie op te richten. Wij hebben genoeg van het totale gebrek aan visie, transparantie, daadkracht en verantwoordelijkheidszin van deze regering. Het wordt tijd dat Brussel de hand in eigen boezem steekt: NOUS EN AVONS MARRE!”, besluit Van Achter.