Van Achter vindt dat “dit dossier tot op het bot moet worden uitgezocht via een parlementaire onderzoekscommissie”. Diverse vragen moeten hierbij aan bod komen:
- Hoe is het mogelijk dat men jarenlang heeft nagelaten nog maar de meest essentiële onderhoudswerken aan de tunnels uit te voeren?
- Wanneer werden de Brusselse regering en de bevoegde ministers voor het eerst door de administratie gewaarschuwd over de erbarmelijke staat van de tunnels, en waarom heeft men nagelaten hier gevolg aan te geven?
- Is er direct gevaar geweest voor de veiligheid van de gebruiker van de Stefaniatunnel in de weken of maanden voordat de beslissing tot sluiting genomen werd?
- worden alle nodige maatregelen genomen om de veiligheid van de andere tunnels te garanderen?
“Om al deze vragen grondig te onderzoeken, en de politieke verantwoordelijkheid bloot te leggen, dringt de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie zich op. Alleen door de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie kan de waarheid in dit dossier aan het licht komen, en kunnen lessen worden getrokken voor de toekomst” verklaart Van Achter.
Er is intussen een motie ingediend door MR tot het oprichten van een parlementaire onderzoekscommissie in het parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. “Om het draagvlak voor dit initiatief te vergroten, zal N-VA deze motie steunen. Wij roepen alle partijen van meerderheid en oppositie op om zich hierbij aan te sluiten. De burger heeft recht op duidelijkheid in dit dossier”, besluit Van Achter.
Vlaams minister van Brussel en Media
Kruimelpad
N-VA eist oprichting parlementaire onderzoekscommissie Brusselse tunnels
“Door jarenlang wanbeleid is de toestand van de Brusselse tunnels vandaag dramatisch. De veiligheid van tienduizenden dagelijkse gebruikers staat op het spel. Daarnaast zijn de negatieve gevolgen voor de mobiliteit immens, om nog te zwijgen over de schade aan de economie en het imago van Brussel”, zegt Brussels N-VA parlementslid Cieltje Van Achter. Reeds 10 jaar geleden kondigde toenmalig minister Pascal Smet aan dat de tunnels dringend gerenoveerd moesten worden. In de parlementaire verslagen uit 2005 werd al geklaagd over het gebrek aan investeringen in de tunnels. Toen zei minister Smet nog “de veiligheid van de tunnels is een globale verantwoordelijkheid van de regering, want we kunnen ons niet permitteren dat daar iets gebeurt. Dan heeft de hele regering een probleem.” Tien jaar later wordt nog steeds hetzelfde gezegd en is de toestand nog dramatischer.