In tegenstelling tot vrachtwagens moeten bussen niet verplicht uitgerust worden met een dodehoeksysteem. Dat de bussen van de MIVB geen detectiesystemen voor de dode hoek hebben, is op zich dus niet onwettig maar zo’n systeem valt wel ten zeerste aan te bevelen. Recente cijfers hebben immers uitgewezen dat het aantal verkeersdoden in Brussel in 2022 verdrievoudigd is. Zeker in een grootstedelijke context – met een grote aanwezigheid van voetgangers, fietsers en steppers – is een detectiesysteem dus een absolute must.
De logica zelve.
Van Achter begrijpt dan ook niet waarom de bestaande busvloot niet is uitgerust met een dodehoekdetectiesysteem. “Werd dat tot nu toe dan in geen enkele aanbesteding opgenomen? Het lijkt mij de logica zelve om die veiligheidsmaatregel stante pede in te voeren, zeker nu we zien dat steeds meer Brusselaars zich met de fiets of per step verplaatsen. Hoe sneller de MIVB hiermee aan de slag gaat, hoe meer slachtoffers er vermeden kunnen worden”, besluit Cieltje Van Achter.