2016 is in mineur begonnen voor de Brusselse tunnels. Vorige week raakte bekend dat de Brusselse Stefania-tunnel een jaar dicht blijft, nadat er tijdens een onderzoek betonscheurtjes ontdekt werden. En gisterenmiddag donderde een stuk beton naar beneden in de Leopold II-tunnel.

Terwijl de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) volhoudt dat er geen reden is tot ongerustheid, wil hij niet uitsluiten dat ook de Leopold II-tunnel om veiligheidsredenen gesloten zal worden. Een rapport over de veiligheid van de tunnels zit in de pijplijn, maar nu al is duidelijk dat de renovatie een dure zaak zal zijn. Volgens Smet kan het kostenplaatje oplopen tot 1 miljard euro.

In het Brussels Parlement heeft de MR-oppositie gevraagd dat er een parlementaire onderzoekscommissie komt over de toestand van de Brusselse tunnels. MR-parlementslid Boris Dilliès hoopt dat die het beleid van de jongste vijftien jaar tegen het licht zal houden. Volgens Cieltje Van Achter, Brussels parlementslid voor de N-VA, is de oprichting ervan de enige manier om de waarheid in dit dossier aan het licht te brengen.

DS Avond: Vanwaar jullie vraag om een parlementaire onderzoekscommissie?

‘We zijn er echt van overtuigd dat zo’n commissie nodig is om het probleem aan te pakken. Eerst en vooral omdat er al tien jaar wordt gepalaverd over de veiligheid van de tunnels. Desondanks is er in het Brusselse regeerakkoord geen letter te vinden over de tunnels. Als een dergelijk dringend probleem niet eens op de agenda van de regering staat, kan je je afvragen waar men mee bezig is. Bovendien is de Brusselse administratie ook ontzettend intransparant. Als oppositie krijgen wij heel moeizaam toegang tot documenten en rapporten. Een onderzoekscommissie zou wel vlot alle nodige documenten moeten kunnen inzien.’

DS Avond: Een gewone parlementaire commissie is niet voldoende?

‘Neen, want dat ontaardt wellicht binnen de kortste keren in een praatbarak.’

DS Avond: De Stefania-tunnel blijft minstens een jaar dicht. Is dat niet behoorlijk lang voor een van de belangrijkste verkeersassen van onze hoofdstad?

Dat klopt. Al weten wij ook niet waarop die beslissing is gebaseerd. De minister heeft daarover nog niet gecommuniceerd. Wij willen graag ook duidelijkheid over welke risico’s de gebruikers van de Stefania-tunnel het voorbije jaar hebben gelopen.’

DS Avond: Stel dat ook de Leopold II-tunnel gesloten wordt. Dan zit Brussel met een gigantisch mobiliteitsprobleem.

Met meer dan 60.000 auto’s per dag is de Leopold II-tunnel een van de belangrijkste assen in de hoofdstad. Het is al langer bekend dat het een brokkentunnel is die dringend aan renovatie toe is. De vorige minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels had daar al plannen voor. We mogen nu geen tijd meer verliezen met het palaveren over de tunnels. Het is tijd om te beginnen met een renovatie. Snel en met zo weinig mogelijk hinder voor het verkeer. Al kan je hinder natuurlijk niet uitsluiten bij werken op zo’n belangrijke verkeersas.’

DS Avond: Moet Brussel in die periode meer inzetten op openbaar vervoer?

‘Uiteraard moet het Brussels Gewest inzetten op het openbaar vervoer. Brussel kan niet zonder. Maar mobiliteit is meer dan alleen maar openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Op de kleine Ring zal altijd veel autoverkeer zijn. Het is belangrijk dat het verkeer op die grote verkeersassen vlot kan doorstromen. Anders gaan al die auto’s sluipwegen zoeken langs woonwijken en kleinere straten met scholen en dat wil je niet. Men zou ook de metro verder kunnen doortrekken tot in bijvoorbeeld Groot-Bijgaarden, maar dat doe je natuurlijk ook niet van de ene dag op de andere.’

DS Avond: Volgens Pascal Smet kunnen de kosten voor de renovatie van de tunnels oplopen tot 1 miljard euro.

‘Ik doe geen uitspraken over het kostenplaatje. Ik weet ook niet waar dat bedrag op gebaseerd is. Ik stel alleen vast dat geld al tien jaar het probleem is. Al in 2005 was er in de begroting van de Brusselse regering sprake van het vrijmaken van extra middelen voor de tunnels, omdat er sinds 1995 geen geld meer was uitgetrokken voor de tunnels. Dat is 20 jaar geleden.’

DS Avond: De huidige problemen zijn de illustratie van tien jaar wanbeleid?

Al 10 jaar geleden kondigde toenmalig minister Pascal Smet aan dat de tunnels dringend gerenoveerd moesten worden. In de parlementaire verslagen uit 2005 werd al geklaagd over het gebrek aan investeringen. Toen zei Smet nog dat de veiligheid van de tunnels een globale verantwoordelijkheid van de regering was, want dat er een probleem zou rijzen als er iets zou gebeuren. Tien jaar later wordt nog steeds hetzelfde gezegd en is de toestand nog dramatischer.’

DS Avond: Her en der gaan stemmen op om tol te heffen in de Brusselse tunnels om op die manier de automobilisten die in Brussel werken te laten meebetalen.

‘Dat is inderdaad één van de ideeën die vaak geopperd worden. Al denk ik dat een tolheffing ruimer bekeken moet worden. Het risico bestaat dat het verkeer de tunnels dan zal ontwijken. Bovendien is men ook het pad van de slimme kilometerheffing ingeslagen.’