De Brusselse verkeerslichtencentrale kan een deel van de oplossing zijn voor het Brusselse fileprobleem.” Stelt Van Achter. “Ik was dan ook verrast dat Minister Smet in zijn oriënteringsnota weinig ambitie toont om met deze technologie de verkeersdrukte aan te pakken.” Het spreekt nochtans voor zich dat een betere verkeersdoorstroming voordelen oplevert voor zowel de economie als het milieu. Omdat het probleem dringend onder de aandacht moest worden gebracht, interpelleerde Van Achter minister Smet tijdens de commissie Infrastructuur.

In tegenstelling tot zijn oriënteringsnota schepte Smet in de commissie eindelijk duidelijkheid. “Tegen 2015 belooft minister Smet om 140 extra verkeersregelaars aan te sluiten. Via deze regelaars kan men de verkeerslichten in real time regelen of kunnen er groene golven gecreëerd worden om de verkeersdrukte te doen afnemen. Smet gebruikt echter nog niet de volledige potentie van het project want er kunnen tot 500 gewestelijke regelaars worden aangesloten. Dat de onbeslistheid van minister Smet zijn oriënteringsnota is toegelicht, is al een eerste stap. N-VA zal echter blijven hameren op de verdere uitbouw van deze dynamische verkeerslichten. Het is immers bewezen dat deze dynamische verkeerslichten de files aanzienlijk doen dalen.” Besluit Van Achter.