Vlaams minister van Brussel en Media
Kruimelpad
Inzetten op spreekkansen Nederlands bij Brusselse leerlingen
Minister van Brussel en Media Cieltje Van Achter zet in op het vernieuwende initiatief Parlangi@Brussels. Met dit project oefenen Brusselse leerlingen hun Nederlands via videobellen met studenten voor wie Nederlands de thuistaal is. “Het versterken van het Nederlands in Brussel is een topprioriteit in mijn beleid. Nederlands is een motor voor kansen en integratie en projecten zoals Parlangi@Brussels spelen daarbij een cruciale rol. Door Brusselse scholieren met een andere thuistaal dan het Nederlands, te laten videobellen met Nederlandstalige studenten, creëren we meer oefenkansen én waardevolle connecties. Het pilootproject behaalde vorig jaar 6.800 minuten spreektijd en is in de eerste vier maanden van dit jaar al verdubbeld tot 14.000 minuten. Dat is 233 uur! Taal is en blijft dé sleutel tot een sterke toekomst voor Brussel en al haar inwoners.”
Het project
Het project Parlangi@Brussels, gestart in september 2024, brengt Brusselse leerlingen in contact met studenten die het Nederlands als moedertaal spreken. Via videobellen krijgen de leerlingen spreekkansen in een laagdrempelige omgeving om vertrouwen en spreekvaardigheid te bevorderen. Met al 14.000 minuten aan gesprekken in de eerste maanden, is het project veelbelovend van start gegaan. Het loopt door tot het einde van het schooljaar, wat volop mogelijkheden biedt voor verdere groei.
‘Parlangieën’ als werkwoord
De kracht van het project blijkt ook uit de manier waarop het leeft onder de deelnemers. “Ik hoor zelfs dat ‘parlangieën’ inmiddels als werkwoord wordt gebruikt. Leerlingen van het eerste jaar die nog niet deelnemen, vragen spontaan of ze ook mogen ‘parlangieën’. Dat enthousiasme toont de impact van dit initiatief,” zegt Van Achter.
Win Win
Op dit moment nemen zes Brusselse Nederlandstalige scholen en vier hogescholen deel aan het project. Het is een eenvoudige en effectieve manier om zelfvertrouwen en spreekvaardigheid te bevorderen bij onze jongeren. Naast de voordelen voor de leerlingen, biedt het project ook waardevolle kansen voor de studenten aan de lerarenopleiding of andere sociale richtingen. Door deel te nemen aan de videogesprekken, oefenen de studenten hun pedagogische en communicatieve vaardigheden. Dit helpt hen om praktische ervaring op te doen in het begeleiden en ondersteunen van anderstalige leerlingen, wat hun toekomstige carrière in het onderwijs of andere sociale beroepen ten goede komt.