Het grootste gedeelte van de infrastructuur van het expresnet ligt al klaar. Mits een betere dienstverlening via een aangepast vervoersplan zouden er al veel meer mensen gebruik kunnen maken van de verscheidene stations zoals West, Bordet en Luxemburg zonder te moeten wachten op de volledige uitvoering van het GEN. Waarom laat men deze delen van het netwerk onderbenut? Want de treinen die nu rijden op het GEN traject passeren slechts één keer per zoveel tijd. Op deze manier wordt nochtans het hele idee, dat het GEN traject bestaat uit snel en adequaat vervoer, volledig teniet gedaan. Men moet toch niet wachten op de laatste gelegde tegel om het netwerk in gebruik te nemen.
Ik was dan ook blij te horen dat Minister Smet dit ook inziet. Smet gaf tijdens de plenaire vergadering toe dat de huidige infrastructuur inderdaad reeds zou kunnen worden ingezet en hij schuift de wijziging van het vervoersplan in 2017 naar voren. Ik vind het evenwel een gemiste kans dat het vervoersplan van december 2014 hier niet heeft op ingezet. Integendeel, de frequentie op lijn 26 werd zelfs verminderd. En we zullen dus sowieso tot 2017 moeten wachten voor een wijziging van het vervoersplan – minister Smet gaf alvast niet aan dat hij een vroegere wijziging van het vervoersplan zou vragen. Wachten tot 2017 dus…
Maar er is hoop, federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) vroeg woensdag 28 januari aan de NMBS om een aanbod te voorzien op de al afgewerkte lijnen van het Gewestelijk Expresnet (GEN). Mogelijk treedt het volgende vervoersplan dan al in werking in 2016 en zullen de treinen rijden!